Wskazania do zabiegu endoprotezoplastyki stawu biodrowego

Zabieg endoprotezoplastyki stawu biodrowego pozwala rozwiązać problemy wielu pacjentów. Dzięki niemu możliwe jest nie tylko zapomnienie o utrudniającym normalne funkcjonowanie bólu biodra oraz przywrócenie prawidłowych funkcji stawu biodrowego, który został zniszczony przez proces zwyrodnieniowy. Wyjaśniamy, kiedy warto zdecydować się na zabieg endoprotezoplastyki stawu biodrowego oraz jakie wiążą się z nim korzyści.

Kiedy wskazany jest zabieg endoprotezoplastyki stawu biodrowego?

Wskazaniem do zabiegu endoprotezoplastyki stawu biodrowego są przewlekłe, utrudniające normalne funkcjonowanie i nieustępujące w wyniku zastosowanego leczenia zachowawczego dolegliwości bólowe. Operacja jest wskazana także w przypadku odczuwalnego ograniczenia ruchomości stawu biodrowego, która towarzyszy większości pacjentów cierpiących z powodu przewlekłego bólu biodra i różnych schorzeń stawów biodrowych. Aby mogła zostać podjęta decyzja o operacji w ramach NFZ, pacjent musi przejść badania, które pozwolą wykryć zmiany degeneracyjne w obrębie stawów. Zabieg jest również niezbędny w przypadku złamań, które dotyczą szyjki i głowy kości udowej, a także panewki stawu biodrowego.

Na czym polega zabieg endoprotezoplastyki stawu biodrowego?

Operacja biodra polega na zastąpieniu zużytego stawu nowoczesną endoprotezą. Dzięki temu możliwe jest stopniowe powrócenie do pełnej sprawności oraz cieszenie się aktywnością, której stopień zostanie dopasowany do ogólnego stanu zdrowia oraz wieku. Dzięki endoprotezie stawu biodrowego pacjenci mogą zapomnieć o odczuwanym wcześniej dyskomforcie oraz stają się bardziej samodzielni. Zastąpienie zniszczonego stawu biodrowego endoprotezą to jedyny sposób na odzyskanie sprawności w przypadku pacjentów, u których leczenie zachowawcze nie przyniosło oczekiwanych efektów i ze względu na nasilające się dolegliwości bólowe, nie może być kontynuowane.

Schorzenia stawów biodrowych – co je powoduje?

Stawy biodrowe należą do grupy najbardziej obciążonych ruchomych połączeń kości. Wraz z upływem lat, ulegają zużyciu, co powoduje ból oraz ograniczenie ich ruchomości. Proces zwyrodnieniowy stawów niegdyś kojarzony był jedynie z seniorami, jednak obecnie dotyczy także osób w średnim i młodym wieku. Przyczyną dolegliwości ze strony stawów biodrowych oraz diagnozowanej u coraz szerszej grupy pacjentów choroby zwyrodnieniowej, są m.in. nadwaga i otyłość oraz siedzący tryb życia. Odrębną grupą chorób stawów biodrowych są schorzenia wrodzone, które związane są z dysfunkcjami w ich rozwoju oraz poważne urazy stawów.

Wskazania do zabiegu endoprotezoplastyki stawu biodrowego