Czym zajmuje się lekarz traumatolog?

Traumatologia to nadal mało znana dziedzina medycyny. Jest ona bezpośrednio powiązana z ortopedią. Choć lekarz traumatolog bywa często mylnie nazywany ortopedą, to w związku z wykonywaną przez niego pracą, możemy uznać to określenie za błędne. Nie każdy ortopeda jest traumatologiem, o czym warto pamiętać. Wyjaśniamy, czym dokładnie zajmuje się lekarz traumatolog.

Traumatologia jako dziedzina medycyny

Traumatologia to jedna z wielu dziedzin medycyny. Lekarze tej specjalizacji nazywani są także chirurgami urazowymi. Ma to związek z wykonywaną przez nich pracą. Traumatologia obejmuje diagnostykę i leczenie schorzeń oraz urazów, które dotyczą szkieletu człowieka, czyli kości, stawów, ścięgien, więzadeł, a także niezbędnych w celu ich prawidłowego funkcjonowania struktur mięśniowych i układu nerwowego. Ortopedę kojarzymy przede wszystkim ze schorzeniami i urazami kości, stawów oraz kręgosłupa. Lekarz traumatolog to ortopeda, który ze względu na zyskanie dodatkowej wiedzy może zajmować się diagnostyką i leczeniem operacyjnym schorzeń i urazów dotyczących szkieletu człowieka.

Kiedy powinniśmy udać się do traumatologa?

Lekarz traumatolog zajmuje się leczeniem wszystkich struktur, które tworzą szkielet człowieka, więc powinniśmy się do niego udać w przypadku wielu różnych dolegliwości. Wizyta u traumatologa jest niezbędna, gdy leczenie ortopedyczne nie przynosi oczekiwanych efektów. Lekarz traumatolog diagnozuje i leczy schorzenia dotyczące układu szkieletowego, które są związane z m.in.:

• podeszłym wiekiem (reumatyzm, osteoporoza),
  • nadmiernym obciążeniem układu szkieletowego,
  • chorobą zwyrodnieniową stawów,
  • przewlekłym bólem, który utrudnia normalne poruszanie się,
  • problemami ze stawami skutkującymi ich ograniczoną ruchomością,
  • wadami postawy,
  • bólem kręgosłupa o różnym podłożu,
  • przykurczami,
  • chorobami zawodowymi np. zespołem cieśni nadgarstka.

Jednym z często wykonywanych przez traumatologów zabiegów jest endoprotezoplastyka stawów kolanowych i stawów biodrowych. Do traumatologa powinniśmy się także udać, gdy mamy problem z koślawym paluchem, a także dokuczają nam bóle mięśni i stawów o różnym podłożu.

Czym zajmuje się lekarz traumatolog?