W jaki sposób działa blokada ortopedyczna?

Dolegliwości bólowe w obrębie stawów potrafią być niezwykle uciążliwe. Niekiedy problem jest tak duży, że pacjent ma trudności w codziennym funkcjonowaniu. Z drugiej strony okres leczenia może okazać się bardzo długi. Niestety tego rodzaju bóle często towarzyszą przez wiele tygodni. Wówczas stosuje się tzw. blokadę ortopedyczną.

Czym jest blokada stawu?

Blokada stawu, zwana również ortopedyczną, to zabieg ortopedyczny, dzięki któremu można uśmierzyć ból. Polega na wstrzyknięciu specjalnego preparatu o działaniu przeciwbólowym oraz przeciwzapalnym w określone miejsce. Jest on małoinwazyjny, a zarazem niezwykle skuteczny, gdyż przynosi ulgę bardzo szybko.

Jako ortopeda z Olkusza często stosuję tę metodę wśród moich pacjentów. Trzeba jednak podkreślić, że zastrzyk nie ma właściwości leczniczych. Oznacza to, że zabieg działa jedynie na skutek, a nie przyczynę danej dolegliwości. Uśmierzenie bólu może dawać złudne wrażenie, że problem zniknął. Nic bardziej mylnego! Zupełnie niezbędne jest odpowiednie leczenie, zaś blokada stawu może być jedynie środkiem pomocniczym.

Kiedy warto zdecydować się na tzw. blokadę sterydową?

O tym, czy istnieją wskazania do wykonania zabiegu, zawsze decyduje lekarz. Wśród podstawowych przesłanek należy wymienić przede wszystkim długotrwały, przewlekły ból w okolicach stawów. Powodów takiego stanu może być zaś naprawdę wiele. Mowa tu m.in. o wrodzonych zwyrodnieniach, kontuzjach, urazach, różnorodnych schorzeniach, takich jak np. zespół cieśni nadgarstka i wiele, wiele więcej.

Z drugiej strony nie każdy pacjent może przyjąć taki zastrzyk. Przeciwwskazaniem jest, chociażby cukrzyca, infekcje, uczulenie na składniki preparatu, ciąża, a także nadciśnienie tętnicze. Przed wykonaniem zabiegu niezbędny jest więc szczegółowy wywiad.

W jaki sposób działa blokada ortopedyczna?