Ćwiczenia poprawiające kondycję stawów kolanowych

Bóle w stawach kolanowych mogą mieć różną przyczynę. Najczęściej dochodzi do nich w wyniku zbyt długiego przebywania w jednej pozycji, na przykład siedzącej czy klęczącej, choć nierzadko są konwencją nadwagi, a więc ich zbyt dużego obciążenia masą ciała. Skutkować nimi może także uraz. Kondycję stawów kolanowych można jednak poprawić za pomocą odpowiednich ćwiczeń i w ten sposób zapobiec możliwemu dyskomfortowi.

Jakie mogą być konsekwencje nieodpowiedniej kondycji stawów kolanowych?

Na początek warto podkreślić znaczenie właściwie dobranej do potrzeb danej osoby profilaktyki bólów w stawach kolanowych. Brak dbałości o kondycję kolan może doprowadzić do interwencji specjalisty, a dokładnie do konieczności przeprowadzenia endoprotezoplastyki stawów kolanowych. Długotrwały ból w okolicach stawu kolanowego i związany z tym problem z mobilnością jest powodem do tego, by udać się na konsultację do lekarza ortopedy. Podczas wizyty może okazać się, że wspomniany zabieg jest absolutnie konieczny, by pacjent przestał odczuwać dokuczający mu dyskomfort.

Przykłady ćwiczeń wzmacniających stawy kolanowe

By wzmocnić stawy kolanowe i tym samym nie dopuścić do endoprotezoplastyki lub innych zabiegów mających na celu poprawę ich funkcjonowania, warto wykonywać odpowiednie ćwiczenia wzmacniające, przy czym przed ich rozpoczęciem dobrze skonsultować tę kwestię z lekarzem: po to, by nie pogłębić powstałego problemu.

Jednym z ćwiczeń wzmacniających stawy kolanowe są tzw. wypady lub wykroki. Ręce należy położyć na biodrach, a kolano ustawić w taki sposób, by nalazło się na wysokości stopy w pozycji wykroku. W takiej pozycji trzeba policzyć do pięciu i powtórzyć ćwiczenie, zmieniając kończynę. Pozytywnie na stawy kolanowe wpływają również półprzysiady, powtarzane w 10 seriach.

Ćwiczenia poprawiające kondycję stawów kolanowych